Case-study Boardwalk Boutique Hotel Aruba

CASE STUDY

Kimberly & Stephanie, twee bevlogen ondernemende zussen uit België, hebben jaren geleden een prachtig boetiek hotel geopend op hun favoriete eiland Aruba, waar zij zijn opgegroeid en inmiddels zijn gaan wonen.

Op een oude kokosbomenplantage zijn 46 prachtige casita’s gebouwd en zijn de dames gefaseerd aan het doorbouwen aan een compleet 5* + service- en dienstverlening. En precies deze groei die zij in voor ogen hebben bracht een aantal uitdagingen met zich mee, waarvan deze gedreven ondernemers het belang inzagen om niet alles zelf te willen blijven doen.

Ze zochten een expert die hen kon begeleiden op twee vlakken: Optimaliseren van de werkprocessen en in leiderschap & teambuilding. En kwamen na een aanbeveling van een van hun systeem partners bij mij terecht.

Kimberly & Stephanie zagen veel potentieel in het management team dat nog niet optimaal ingezet kon worden omdat de werkprocessen nog niet volledig waren ingericht en afgestemd tussen diverse afdelingen. Hierdoor lag de focus van het team volledig het managen van de dagelijkse operatie. Dit vergde van de dames zelf ook operationeel nog veel betrokkenheid. Terwijl hun grootste kracht op strategisch vlak ligt, het creëren van nieuwe concepten en expansie.

Om samen met het team de transitie maken, was het belangrijk dat eerst de processen en procedures gestandaardiseerd werden, om vervolgens het team in staat te stellen meer strategisch & resultaat gericht te laten werken.

Een opdracht op mijn lijf geschreven

Uit deze casus hebben we een tweeledige doelomschrijving gemaakt waardoor een nauwe samenwerking tot stand kwam in 2023!
“Wij willen de wekprocessen & administratieve procedures standaardiseren en optimaliseren zodat wij ruimte krijgen in ons team om resultaat gericht te gaan werken. Kun jij ons en het team in dit verandertraject begeleiden?”

Een persoonlijke aanpak

Vanuit deze opdrachtomschrijving heb ik een gepersonaliseerd plan gemaakt die we in drie fases konden uitrollen. Hierdoor bleven de prioriteiten en operatie in tact en konden we met minimale impact op de dagelijkse business, diepgaande veranderingen doorvoeren.

In de eerste fase ben ik samen met het team begonnen om de rooms gerelateerde processen in kaart te brengen. Hebben we geconstateerd waar deze processen vast liepen, waar kennis ontbrak en waar er onvoldoende gebruik gemaakt werd van automatisering via het reserveringssysteem (MEWS).

In vijf halve dagen hebben we de volgende processen opgezet en uitgewerkt:
  1. Nacht audits & administratie checks
  2. Front Office Checklijsten en werkzaamheden
  3. Guest journey en communicatie touchpoints
  4. Afhandelen van betalingen, sluiten van rekeningen
  5. MOD rapportages, morning meetings & guest reviews
  6. Financiële Dag / week/ maand rapportages.

Ook heb ik in deze initiële week het team korte trainingen gegeven wat het belang is van bovenstaande processen en het aanhouden van consistente werkwijzen. Hierdoor had het team binnen no-time grip op de operatie en cijfers, waardoor zij met meer vertrouwen en planning hun werkzaamheden konden doen. En vooral niet iedere keer achteraf veel uitzoekwerk hoefden te doen om zaken te corrigeren. De tijd van brandjes blussen was hiermee grotendeels voorbij.

Volgende fase: Mentor Up!

Dit gaf het Management team de ruimte en het vertrouwen om ook aan hun eigen leiderschapskwaliteiten te werken. In deze tweede fase heb ik eerst de hotelmanager 1 op 1 gecoacht, in het ‘mentor up’ traject van acht weken. Het doel was om zijn leiderschapskwaliteiten te upgraden zodat zijn focus van taakgericht naar teamgericht werken kon transformeren.

In twee maanden tijd heeft de hotel manager hierin een enorme shift gemaakt, waardoor er meer samenwerking, vertrouwen en helderheid in de teams ontstond. Medewerkers werden in staat gesteld om meer initiatief te nemen, zelf verantwoordelijkheid te nemen en vanuit vertrouwen samen te werken. Hierdoor werden taken met gemak en motivatie gedaan, kwam er rust in het team en zijn zij in control van de dagelijkse operatie.

Dit is wat hij zelf zegt over het individuele coachingstraject:

“Daphne heeft mijn kijk op leiderschap veranderd. Door te werken vanuit mijn waarden kon ik beter contact maken met mijn teamleden, kon ik mijn eigen gedrag veranderen, efficiënter worden in mijn werk en kon ik een sterker team opbouwen en vertrouwen creëren door een mijn focus en richting te delen.

Daphne is zeer professioneel en haar ervaring zorgt ervoor dat je je op je gemak voelt om twijfels en ook emoties te delen. Hierdoor kon ik constructief over mezelf en mijn functioneren nadenken en gaf ze mij geweldige tools om dagelijks succesvol te zijn. Halverwege het traject kreeg ik van meerdere collega’s complimenten over mijn zelfvertrouwen. Ook zij zagen het verschil in mij. Met Daphne werkte ik aan mijn zelfbewustzijn, gedachtes en emoties die mij stopten om mijn potentie te benutten. Ze hielp mij om mijn beperkende patronen te doorbreken en ondersteunde mij zorgvuldig tijdens dit proces. Ik kan haar iedereen aanbevelen.

Ik ben er erg trots op dat ik de kans heb gekregen om met Daphne te werken en ik zal deze tools in de rest van mijn carrière en leven gebruiken. Daphne, ik got this!”

Next Level team performance!

Toen de eigenaren zagen welke groei de hotelmanager had doorgemaakt en wat dit opleverde aan positiviteit, samenwerking en resultaat, besloten zij om dit traject ook uit te rollen naar de rest van het management team.

In deze derde fase ben ik met het groepstraject ‘leading teams’ gestart waarin ik met 5 MT leden drie maanden aan de slag ben gegaan met resultaatgericht werken vanuit persoonlijk leiderschap. Hierin stonden focus, helderheid en het nemen van verantwoordelijkheid centraal en hebben alle teamleden uitdagende zakelijke doelen gesteld, die hun werk, de samenwerking en de bedrijfsresultaten verbeterde.

Dit traject heeft een enorme verandering teweeggebracht in het team van Boardwalk. Wat voor de eigenaren heeft geresulteerd in vertrouwen en vrijheid en focus op de strategische groei te houden, een verbouwing te leiden. Wat het zo krachtig maakt is dat het een praktische en actie gedreven groepstraject is, waarbij de teamleden direct aan de slag gaan met hun eigen doelen. En met de juiste tools en ondersteuning van mij als facilitator resultaten behaalden voorbij ieders verwachting. Lees hieronder wat de deelnemers uit dit traject hebben gehaald:

Reviews deelnemers groepstraject

Shari Shield, Director of Revenue Boardwalk hotel aruba
Leiderschapstraining moeite waard? ABSOLUUT!
Lees verder
Daphne Beers is een getalenteerde coach, ontzettend gepassioneerd en recht voor haar raap. Ik heb een groepstraject doorlopen met Daphne, en dit was voor mij heel inzichtvol, niet alleen op werkvlak maar ook in mijn dagelijkse routines thuis. Ze gaf me tools mee die ik mijn hele leven kan gebruiken en toepassen. Dit in groepsverband doen was extra waardevol, gezien ik van de anderen heb geleert, het heeft mijn band met hen sterker gemaakt, samen kunnen we meer doen! Daphne bedankt voor de succesvolle, prettige, swingende, inzichtvolle en confronterende sessies. Ik raad dit iedereen aan, niet alleen voor jezelf maar ook zeker voor je bedrijf - Shari Shield, Director of Revenue Boardwalk hotel aruba
Gibriel Almonte, purchasing manager Boardwalk hotel Aruba
Ik ben het trainingsprogramma van Daphne voor altijd dankbaar
Lees verder
Vanwege de uitstekende impact ervan op de teambinding. Het programma werd vakkundig geleid door een gepassioneerde en bekwame instructeur die een ondersteunende en verzorgende omgeving creëerde. Het stimuleerde zelfbewustzijn en persoonlijke groei, wat resulteerde in sterkere relaties binnen het team. Praktische oefeningen en simulaties faciliteerden praktijkgericht leren, en de focus op het ondersteunen en versterken van elkaar was transformatief. Ondersteuning na de training was een waardevolle hulpbron, en de positieve effecten van het programma vertaalden zich in verbeterd teamwerk en samenwerking. Het gaf ons ook de tools om niet alleen uit te blinken in onze carrière, maar ook op persoonlijk vlak. Er zijn geen grenzen aan wat we kunnen bereiken. Dit programma wordt ten zeerste aanbevolen voor elk team dat wil groeien en een band wil opbouwen.
Mickael Mesker – hotel manager Boardwalk hotel Aruba
Leading teams heeft ons als team sterker gemaakt
Lees verder
Na een succesvol persoonlijke trainingstraject bij Daphne te hebben gevolgd heb ik ook samen met mijn management team het 2 maanden Leading teams groepsprogramma gedaan. Het heeft onze samenwerking enorm verbeterd en heel veel verbinding gecreëerd waardoor we een sterker team zijn geworden. Wat de training zo leuk maakt is dat Daphne het mogelijk maakt dat iedereen in de training zijn eigen traject loopt en we dit samen met elkaar delen en ook nog uitvoeren. Sinds het programma ben ik gegroeid in mijn leiderschap wanneer ik kijk naar vertrouwen, verbinding en focus van het team. Daphne’s ervaring hierin helpt enorm en aan te raden voor elk management team om succesvol te blijven. Ik ben gewoon de leider geworden.
Javier Heyliger – Housekeeping manager
Uitzonderlijke trainingservaring
Lees verder
Na een succesvol persoonlijke trainingstraject bij Daphne te hebben gevolgd heb ik ook samen met mijn management team het 2 maanden Leading teams groepsprogramma gedaan. Ik ben Daphne oprecht dankbaar voor het leveren van een zorgvuldig samengesteld trainingsprogramma dat specifiek op maat is gemaakt voor zowel mij als mijn teamgenoten. De combinatie van haar expertise en de inzichtelijke bijdragen van mijn teamgenoten leidden tot diepgaande zelfontdekkingen. De eerlijkheid en duidelijkheid van Daphne waren van onschatbare waarde, waardoor het leerproces soepel en boeiend verliep. Het was duidelijk dat ze hartstochtelijk toegewijd was aan het maken van een positieve impact, en deze toewijding weerklonk gedurende de hele training. De ervaring heeft een onuitwisbare indruk op ons allemaal achtergelaten en ik kan de trainingsdiensten van Daphne van harte aanbevelen.
Trisha Reinkmeyer – Marketing & guest experience Manager
Daphne is een expert op het gebied van leiderschap
Lees verder
Ze heeft ons managementteam veel inzichten en tools gegeven om te groeien als leiders in alle facetten. We zijn haar enorm dankbaar en raden het elk team aan om met Daphne aan de slag te gaan. Wie wil er nou niet meer productiviteit, motivatie, effectiviteit, verbinding, samenwerking, groei, vertrouwen, helderheid en focus in de organisatie?!
Vorige
Volgende

Terugblik

Ik kijk terug op een enorm geslaagd traject waarin we in slechts acht maanden een enorme transformatie hebben neergezet, waardoor het team van Boardwalk Hotel Aruba in staat is om de groei die Kimberly en Stephanie voor ogen hebben te dragen.

Ik ben Kimberly en Stephanie enorm dankbaar voor het vertrouwen in mij en de hele fijne samenwerking die we hebben opgezet. Vanaf het eerste moment was de klik en het vertrouwen er, heb ik mij enorm welkom en thuis gevoeld in deze opdracht. Boardwalk Boutique hotel is met recht een familiehotel en ik ben dankbaar en trots dat ik onderdeel van de familie mag zijn!  

Meer informatie & links

Wil jij inspiratie opdoen op het gebied van branding, gastvrijheid en persoonlijke service dan raad ik je echt aan om dit te gaan ervaren bij team Boardwalk Boutique hotel Aruba.

Lees alles over dit prachtige hotel op https://www.boardwalkaruba.com/nl

Heb jij deze case study gelezen en herken jij je in dit verhaal?

CONTACT

Wil jij ook met jouw team aan de slag om performance te verhogen? Ben jij op zoek naar een expert die zowel vakinhoudelijk als op strategisch niveau jouw sparringspartner is? Neem dan contact met mij op en ik kijk met je mee welke aanpak past bij jou en jouw organisatie.  

Take the lead