CASE STUDY
Kimberly & Stephanie, twee bevlogen ondernemende zussen uit België, hebben jaren geleden een prachtig boetiek hotel geopend op hun favoriete eiland Aruba, waar zij zijn opgegroeid en inmiddels zijn gaan wonen.
Op een oude kokosbomenplantage zijn 46 prachtige casita’s gebouwd en zijn de dames gefaseerd aan het doorbouwen aan een compleet 5* + service- en dienstverlening. En precies deze groei die zij in voor ogen hebben bracht een aantal uitdagingen met zich mee, waarvan deze gedreven ondernemers het belang inzagen om niet alles zelf te willen blijven doen.
Ze zochten een expert die hen kon begeleiden op twee vlakken: Optimaliseren van de werkprocessen en in leiderschap & teambuilding. En kwamen na een aanbeveling van een van hun systeem partners bij mij terecht.
Kimberly & Stephanie zagen veel potentieel in het management team dat nog niet optimaal ingezet kon worden omdat de werkprocessen nog niet volledig waren ingericht en afgestemd tussen diverse afdelingen. Hierdoor lag de focus van het team volledig het managen van de dagelijkse operatie. Dit vergde van de dames zelf ook operationeel nog veel betrokkenheid. Terwijl hun grootste kracht op strategisch vlak ligt, het creëren van nieuwe concepten en expansie.
Om samen met het team de transitie maken, was het belangrijk dat eerst de processen en procedures gestandaardiseerd werden, om vervolgens het team in staat te stellen meer strategisch & resultaat gericht te laten werken.
Uit deze casus hebben we een tweeledige doelomschrijving gemaakt waardoor een nauwe samenwerking tot stand kwam in 2023!
“Wij willen de wekprocessen & administratieve procedures standaardiseren en optimaliseren zodat wij ruimte krijgen in ons team om resultaat gericht te gaan werken. Kun jij ons en het team in dit verandertraject begeleiden?”
Vanuit deze opdrachtomschrijving heb ik een gepersonaliseerd plan gemaakt die we in drie fases konden uitrollen. Hierdoor bleven de prioriteiten en operatie in tact en konden we met minimale impact op de dagelijkse business, diepgaande veranderingen doorvoeren.
In de eerste fase ben ik samen met het team begonnen om de rooms gerelateerde processen in kaart te brengen. Hebben we geconstateerd waar deze processen vast liepen, waar kennis ontbrak en waar er onvoldoende gebruik gemaakt werd van automatisering via het reserveringssysteem (MEWS).
Ook heb ik in deze initiële week het team korte trainingen gegeven wat het belang is van bovenstaande processen en het aanhouden van consistente werkwijzen. Hierdoor had het team binnen no-time grip op de operatie en cijfers, waardoor zij met meer vertrouwen en planning hun werkzaamheden konden doen. En vooral niet iedere keer achteraf veel uitzoekwerk hoefden te doen om zaken te corrigeren. De tijd van brandjes blussen was hiermee grotendeels voorbij.
Dit gaf het Management team de ruimte en het vertrouwen om ook aan hun eigen leiderschapskwaliteiten te werken. In deze tweede fase heb ik eerst de hotelmanager 1 op 1 gecoacht, in het ‘mentor up’ traject van acht weken. Het doel was om zijn leiderschapskwaliteiten te upgraden zodat zijn focus van taakgericht naar teamgericht werken kon transformeren.
In twee maanden tijd heeft de hotel manager hierin een enorme shift gemaakt, waardoor er meer samenwerking, vertrouwen en helderheid in de teams ontstond. Medewerkers werden in staat gesteld om meer initiatief te nemen, zelf verantwoordelijkheid te nemen en vanuit vertrouwen samen te werken. Hierdoor werden taken met gemak en motivatie gedaan, kwam er rust in het team en zijn zij in control van de dagelijkse operatie.
Dit is wat hij zelf zegt over het individuele coachingstraject:
“Daphne heeft mijn kijk op leiderschap veranderd. Door te werken vanuit mijn waarden kon ik beter contact maken met mijn teamleden, kon ik mijn eigen gedrag veranderen, efficiënter worden in mijn werk en kon ik een sterker team opbouwen en vertrouwen creëren door een mijn focus en richting te delen.
Daphne is zeer professioneel en haar ervaring zorgt ervoor dat je je op je gemak voelt om twijfels en ook emoties te delen. Hierdoor kon ik constructief over mezelf en mijn functioneren nadenken en gaf ze mij geweldige tools om dagelijks succesvol te zijn. Halverwege het traject kreeg ik van meerdere collega’s complimenten over mijn zelfvertrouwen. Ook zij zagen het verschil in mij. Met Daphne werkte ik aan mijn zelfbewustzijn, gedachtes en emoties die mij stopten om mijn potentie te benutten. Ze hielp mij om mijn beperkende patronen te doorbreken en ondersteunde mij zorgvuldig tijdens dit proces. Ik kan haar iedereen aanbevelen.
Ik ben er erg trots op dat ik de kans heb gekregen om met Daphne te werken en ik zal deze tools in de rest van mijn carrière en leven gebruiken. Daphne, ik got this!”
Toen de eigenaren zagen welke groei de hotelmanager had doorgemaakt en wat dit opleverde aan positiviteit, samenwerking en resultaat, besloten zij om dit traject ook uit te rollen naar de rest van het management team.
In deze derde fase ben ik met het groepstraject ‘leading teams’ gestart waarin ik met 5 MT leden drie maanden aan de slag ben gegaan met resultaatgericht werken vanuit persoonlijk leiderschap. Hierin stonden focus, helderheid en het nemen van verantwoordelijkheid centraal en hebben alle teamleden uitdagende zakelijke doelen gesteld, die hun werk, de samenwerking en de bedrijfsresultaten verbeterde.
Dit traject heeft een enorme verandering teweeggebracht in het team van Boardwalk. Wat voor de eigenaren heeft geresulteerd in vertrouwen en vrijheid en focus op de strategische groei te houden, een verbouwing te leiden. Wat het zo krachtig maakt is dat het een praktische en actie gedreven groepstraject is, waarbij de teamleden direct aan de slag gaan met hun eigen doelen. En met de juiste tools en ondersteuning van mij als facilitator resultaten behaalden voorbij ieders verwachting. Lees hieronder wat de deelnemers uit dit traject hebben gehaald:
Ik kijk terug op een enorm geslaagd traject waarin we in slechts acht maanden een enorme transformatie hebben neergezet, waardoor het team van Boardwalk Hotel Aruba in staat is om de groei die Kimberly en Stephanie voor ogen hebben te dragen.
Ik ben Kimberly en Stephanie enorm dankbaar voor het vertrouwen in mij en de hele fijne samenwerking die we hebben opgezet. Vanaf het eerste moment was de klik en het vertrouwen er, heb ik mij enorm welkom en thuis gevoeld in deze opdracht. Boardwalk Boutique hotel is met recht een familiehotel en ik ben dankbaar en trots dat ik onderdeel van de familie mag zijn!
Wil jij inspiratie opdoen op het gebied van branding, gastvrijheid en persoonlijke service dan raad ik je echt aan om dit te gaan ervaren bij team Boardwalk Boutique hotel Aruba.
Lees alles over dit prachtige hotel op https://www.boardwalkaruba.com/nl
CONTACT
Wil jij ook met jouw team aan de slag om performance te verhogen? Ben jij op zoek naar een expert die zowel vakinhoudelijk als op strategisch niveau jouw sparringspartner is? Neem dan contact met mij op en ik kijk met je mee welke aanpak past bij jou en jouw organisatie.